Subscriu-te a la
 
NOTÍCIES > Notí­cies
Altres imatges de la notícia:
 

''Treballar amb Barenboim és una experiència única''

Entrevista al clarinetista Pablo Barragán, que actua a Palol de Revardit el 3 de juny
24/05/2012

El clarinetista sevillà Pablo Barragán va guanyar fa poc el Concurs Permanent de Joves Intèrprets de Joventuts Musicals d'Espanya. I el proper 3 de juny li correspondrà l'honor de tancar amb un concert a Palol de Revardit la VIII edició de la temporada de concerts a comarca Música i patrimoni al Pla de l'Estany. Una edició que ha estat històrica tant per la qualitat de la programació com pel fet que per primer cop l'ha temporada ha arribat a tots els municipis de la comarca llevat de Banyoles. Abans de començar la gira a través de la Xarxa de Músiques de Joventuts Musicals de Catalunya que l'ha de dur a diversos municipis catalans, entre ells el propi Palol, Barragán respon a les preguntes que li suggereix Nona Arola, de JMC. Com podreu comprovar aquest músic inquiet i apassionat parla amb el mateix entusiasme que toca.

 

Vas guanyar fa poc el Concurs Permanent de JM. Com el vas viure? Quins records et porta?

El vaig viure com una experiència molt positiva. Com a instrumentista, per a mi era sobretot un incentiu i una motivació. Perquè al cap i a la fi crec que aquesta és l'aportació més important del fet de preparar-se per a un concurs, treballar dur i donar el millor de tu. Però bé, un cop allà a Valladolid un pensa en viure l'experiència, en conèixer altres companys i per descomptat en donar-ho tot a l'escenari. Van ser uns dies molt bons.

Tinc molts records d'aquells dies, encara recordo de manera especial l'actuació de la final, no sé, la vaig viure d'una manera molt intensa. Molta adrenalina. I clar, després, quan te'n duus una alegria tan gran... doncs és un moment molt bonic. Recordo haver trucat a la meva família.

 

Has fet concerts al circuit de Joventuts Musicals arran del premi? Com valores la projecció que suposa aquesta part del premi?

Encara no, la meva primera experiència en el circuit de concerts serà ara, a Catalunya.

Crec que tenint en compte el panorama musical tan internacional en què es mouen els cicles de concerts, la projecció com a jove intèrpret és essencial. Les ocasions d'oferir un concert són comptades, i el nivell d'exigència molt alt. Per això crec que aquesta part del premi és sobretot una gran oportunitat i un estímul. Espero aprofitar-la.

 

Creus que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d'un jove músic?

Bé, jo crec que els concursos són una bona forma de mesurar-se i de conèixer-se un mateix. Inevitablement són una competició amb els altres, però al final crec que tot el que comporta l'experiència ha de ser una competició amb tu mateix, per exigir-te més i plantejar nous reptes. Al meu entendre no es requereix, però crec que si es fan d'una manera sana i positiva, són un complement més a la nostra formació.

 

Has format part de l'orquestra West-Eastern-Divan (WEDO), dirigida per Daniel Barenboim. Com va ser l'experiència?

Jo hi vaig anar per primera vegada el 2007, i la veritat és que per a mi va ser una cosa tremenda, i ho continua sent cada any que hi vaig. És un període de feina molt dura, amb programes forts i moltes hores d'assaig, però s'aprèn tant en cada assaig, a cada concert, de cada company ... Estic molt content de formar part d'això. Poder treballar amb un Mestre com Daniel Barenboim per a mi és una oportunitat única. El Divan és una experiència molt especial, perquè és una orquestra diferent de totes les altres. La pròxima gira que tenim programada serà aquest juliol-agost 2012, amb el cicle complet de les simfonies de Beethoven.

 

A part del duo, formes part d'algun grup de cambra o et centres més en la teva carrera com a solista?

Tinc un trio de cambra amb la violoncel·lista Beatriz Blanco (que va tocar recentment en la pròpia temporada a comerca amb enorme èxit) i el pianista Federico Bosco, el SPIRAL TRIO. Som un grup jove, però estem treballant molt junts, explotant el repertori. Hem tingut el mes passat un premi de cambra a Suïssa, i encara que ja tenim alguns concerts programats per a aquest any, esperem que això ens ajudi a seguir posant en marxa nous projectes. Crec que hem trobat un equilibri molt bo, amb Beatriz i Federico es treballa de meravella, i tenim una manera de veure la música que encaixa molt bé. Per a mi és un luxe tocar amb ells.

Com a solista, espero seguir aprenent en cada concert i gaudir de les oportunitats que vagin arribant. Ara mateix estic centrat en treballar bé el programa per als recitals a Catalunya, i en el Concert de Guardonats de JM amb l'Orquestra de RTVE, el proper 18 de maig. Després ja veurem, amb calma.

 

Creus que la música de cambra està prou valorada al nostre país? O és encara una assignatura pendent?

Crec que queda camí per recórrer. Em sembla que la música de cambra segueix estant encara en un segon pla al nostre país ... Però també crec que anem per bon camí, i hem de valorar la tasca dels festivals i de les persones que els promouen. A més, disposem de grans grups de cambra d'un nivell internacional, com Quartet Casals, el Quartet Quiroga...

 

Un director?

Daniel Barenboim

 

Un solista?

Ramón Ortega Quero

 

Un grup de cambra?

Quartet Hagen

 

Un compositor?

Molts! Però avui ... Debussy

 

Parla'ns una mica del programa que faràs en la gira i de perquè el vas triar.

Bé, he intentat elaborar un programa d'orientació catalana-francesa. Hem inclòs obres com Self-paràfrasi, com a homenatge al mestre Xavier Montsalvatge l'any del seu centenari, i també la Sonata Op.46 del mestre Salvador Brotons, una obra molt interessant que ja hem interpretat en alguna ocasió. I d'altra banda he triat, del repertori francès, Debussy, Messager i Poulenc. Crec que són obres molt efectistes, que juguen molt amb els colors, música molt viva. Veurem què tal, la idea per descomptat és que sigui un programa musicalment consistent, però també que sigui dinàmic i atractiu per al públic.

 

Quins són els teus pròxims compromisos professionals?

En aquests mesos tinc programats diversos concerts de cambra a Suïssa, amb programes molt diferents, com el Quartet per a la fi dels Temps d'O. Messiaen, La Legende d'A Caplet, Lumpengalerie, que és una obra per ensemble contemporani que tindrem oportunitat de treballar amb el compositor, Manfred Stahnke; també dos concerts al Victoria International Arts Festival de Gozo (Malta) amb el Spiral Trio. I segur que seran alguna cosa especial dos concerts programats al maig, amb el pianista Daniel del Pino i la cellista Beatriz Blanco al Festival Cita con los Clássicos de Guadarrama i a Jaén. Anem a fer, entre les obres del programa, un trio de Clara Schumann que per a mi ha estat tot un descobriment.

 

Quines t'agradaria que fossin les teves fites professionals immediates?

Per ara els meus objectius són treballar dur per estar ben preparat, seguir aprenent i gaudir al màxim de cada concert i les oportunitats que arribin. Prefereixo pensar en el present. M'agradaria ... sí, m'agradaria molt poder treballar repertori solista amb orquestra, aquesta adrenalina ... és incomparable. Però com et dic, vull pensar en l'avui, i la veritat és que estic molt agraït per totes les coses bones que m'estan succeint.

0 Comentaris
 
 
 
accés associacions
usuari:    clau:

 

avisos legals| disseny web disseny web
Xarxa de Músiques de Catalunya Joventuts Musicals de Catalunya