Subscriu-te a la
 
NOTÍCIES > Notí­cies

Entrevista al Trío Baroja, que actua diumenge a Cornellà del Terri

És la quarta cita de ''Música i patrimoni al Pla de l'Estany''
06/12/2011

Just abans de començar la gira que l'ha de dur entre d'altres indrets de Catalunya a l'església de Sant Pere de Cornellà del Terri (diumenge 11 de desembre, 19h, en substitució del Trío Metamorfosis inicialment previst), el Trío Baroja contesta a les preguntes que li suggereix Nona Arola, de Joventuts Musicals de Catalunya. El trio està integrat per Patricia Araúzo (P) al piano, Cecilia Bercovich (C) al violí i Eros Jaca (E) al violoncel. I parlen gairebé amb tanta eloqüència que com toquen:


- Vàreu guanyar fa poc el Premi Fundació Mas i Mas del Concurs de Música de Cambra Mirabent i Magrans. Com ho vau viure? Quins records us porta?
P: Molt bons records, va ser el nostre primer premi com a Trio Baroja i ens va fer moltíssima il·lusió. Va ser un reconeixement al nostre esforç i ens va impulsar a continuar treballant.
C: A més, vàrem gaudir d'un públic i una sala molt acollidors, que sempre és d'agrair.
 

- Heu fet ja concerts arran d'aquest premi? Com valoreu la projecció que suposa aquesta part del premi?
P: Els concerts que li corresponen han d'arribar: seran a l'agost de 2012. Suposarà actuar en un cicle de gran categoria, "Els 30 minuts de música de la Fundació Mas i Mas" a la Sala de La Pedrera de Barcelona, ​​compartint un mateix cartell amb grans intèrprets del món de la música de cambra.
E: També serà el nostre debut a Barcelona, ​​una ciutat on es troba un dels millors grups de cambra actuals: el Quartet Casals, així que afrontem amb respecte i il·lusió el compromís. 

 

- Creieu que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d'un jove músic?
P: Sí, són molt importants. Els programadors de festivals no s'arrisquen a contractar grups sense que tinguin una trajectòria brillant. Per descomptat que un premi és sempre cridaner, encara que lamentablement no sempre és una garantia ni els concursos són sempre justos.
C: Pel que fa a això dels concursos justos que diu la Patricia, especialment són durs els de cambra, ja que fàcilment s'ajunten en la mateixa final un duo de percussió, un quartet de saxòfons i un trio de guitarres, per exemple. A part, també ens ajuden a tenir un projecte i motivació de treball, a saber demostrar la teva qualitat en eliminatòries de deu minuts, preparar obres específiques ...  

 

- El vostre grup de cambra és el principal eix de la vostra activitat, o la compagineu amb les vostres respectives carreres com a solistes?
P: El nostre trio és un pilar fonamental de la nostra vida musical però també toquem amb orquestra, altres grups de cambra i com a solistes.
E i C: Afegiríem que la música de cambra és indispensable per sentir-te un músic més complet, ja que d'altra manera et perdries alguns dels grans tresors de la música.  

 

- El vostre grup es va formar en el si de l'lnstitut Internacional de Música de Cambra de Madrid. Com vàreu arribar a aquest centre?
P: En realitat, el Trio Baroja es va formar abans d'entrar al IIMCM, encara que superar les seves dures proves d'accés va ser un dels nostres primers objectius importants. Per separat però al mateix temps, els tres buscàvem un trio amb les mateixes aspiracions professionals que ens permetés desenvolupar un treball cambrístic de qualitat. No va resultar gens fàcil, però vam decidir emprendre projectes junts, entre ells, lluitar per pertànyer a un centre d'elit com aquest.  

 

- Creieu que la música de cambra està prou valorada al nostre país? ¿O és encara una assignatura pendent?
P: La música de cambra s'està cultivant cada vegada més i ens mantenim optimistes: sabem que el públic la demana i valora perquè és un gènere que es gaudeix. A part, comptem amb un repertori al mateix temps ampli, bell i agraït que no té res ha envejar a la música concertant o simfònica.
E: És cert que cada vegada hi ha més grups de cambra professionals amb l'ambició d'obtenir certa rellevància en el panorama nacional, però creiem fermament en el camí que hi ha per recórrer. Per a això, no hi ha millor manera d'avançar que demostrant en cada concert l'empenta del repertori de cambra, i en el nostre cas, el de trio.  

 

- Un director?
C: Otto Klemperer
E: Sergiu Celibidache  

 

- Un solista?
P: Alfred Brendel
C: David Oistrakh
E: Daniil Shafran  

 

- Un grup de cambra?
C: El duo que formaven Fritz Kreisler i Sergei Rachmaninov.
E: El trio Beaux Arts.  

 

- Un compositor?
C: Ufff ... incontestable, a cada moment en diríem un altre, encara que J. S. Bach mai baixa del tron.  

 

- Parleu-nos una mica del programa que fareu a la gira i de perquè el vau elegir
C: Hem escollit tres obres d'estils diferents i contrastants: el primer dels trios de L. van Beethoven en Mi bemoll, brillant i estructurat, i el trio en re de F. Mendelssohn, apassionat i noble, i com a cloenda una obra molt especial que no se sol programar molt malgrat la seva enorme bellesa i caràcter líric: el trio en do de Gaspar Cassadó, oi, Eros?
E: Sí, aquest trio de Cassadó té un significat especial, ja que suggereix una equilibrada barreja entre el folklore espanyol i l'impressionisme francès, arribant a escoltar-se en el segon moviment acords propers al Bolero de Ravel, que va ser un dels dos mestres principals de l'autor. L'altre mestre és una referència tant per als violoncel·listes com per al món de la música: el gran Pau Casals.  

 

- Quins són els vostres propers compromisos professionals?
E: Destaquem les actuacions per a la Fundació Caja Madrid dins del cicle de Concerts Pedagògics i a la Universitat Internacional de València a principis de l'any 2012.  

 

Joventuts Musicals de Catalunya

- Quines us agradaria que fossin les vostres fites professionals immediates?
P, C. i E: Tocar el Triple Concert de Beethoven per a piano, violí, violoncel, i orquestra, (tot un somni per complir) i participar en importants programes de música de cambra dels EUA i Europa.

 

© Joventuts Musicals de Catalunya

0 Comentaris
 
 
 
accés associacions
usuari:    clau:

 

avisos legals| disseny web disseny web
Xarxa de Músiques de Catalunya Joventuts Musicals de Catalunya