Històric > Festival d'Estiu 2013
Altres imatges de l'esdeveniment:
 
Documents adjunts

Marcelo Mercadante amb el Quinteto Porteño

Olvido Lanza Violín
Javier Feierstein Guitarra Eléctrica
Emiliano Roca Contrabajo
Marco Mezquida Piano
Marcelo Mercadante Bandoneón

El Quinteto Porteño neix de la necessitat de Marcelo Mercadante de donar forma a un projecte musical propi. Per el Quinteto són bàsiques les obres de Piazzola així com la creació d’obres propies, intentant d’aquesta manera i juntamente amb altres compositors de l’actualitat, donar continuïtat a aquesta música, el tango.

Data15/07/2013

Hora22:00h

Lloc Amfiteatre de l'Espai Cultura Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 (Sabadell)

El Quinteto Porteño

El Quinteto Porteño neix de la necessitat de Marcelo Mercadante de donar forma a un projecte musical propi. Aquesta proposta estètica es basa en l’elecció d’alguns tangos clàssics, cada un d’ells exponents de diferents estils de la música de Buenos Aires i, tant en la interpretació com en els arranjaments, ser fidel a l’esperit amb el que varen ser creats, intentant aportar la seva pròpia visió i actualitat. Per el Quinteto són bàsiques, també, la interpretació d’obres del compositor Astor Piazzola, que va donar un gir importantíssim dins del tango i de la música popular del segle XX i les obres del qual ja són part indispensable en qualsevol repertori de tango. I especialment, la creació i interpretació d’obres propies, intentant d’aquesta manera i juntament amb altres compositors de l’actualitat, donar continuïtat a aquesta música, el tango.

 

El tango

El tango, música de la ciutat de Buenos Aires ha transitat diversos camins i èpoques de la mà de diferents autors, compositors i intèrprets –Julio de Caro, Francisco de Caro, Pedro Mafia, Pedro Laurenz, Eduardo Arolas, Juan Carlos Cobian, Osvaldo Pugliese, Anibal Troilo i Horacio Salgan, són alguns d’ells.

Després amb Astor Piazzola, el qual es va nodrir dels seus antecessors, el Tango va prendre altres rumbs i nous escenaris. N’hi ha prou amb citar el mateix Piazzola respecte a la seva música: “era necessari treure el tango d’aquesta monotonia que l’envoltava, vaig tenir un impuls irresistible de jerarquitzar-lo musicalment i donar-li altres formes de lluïment als instrumentistes. En dues paraules, aconseguir que el tango entusiasmi i no cansi ni a l’executant ni a l’oient, sense que deixi de ser tango, i que sigui més que mai música”.

 

Marcelo Mercadante i el seu Quinteto Porteño

El quintet neix a l’any 1999. Al llarg d’aquest temps edita tres CD amb aquesta formació: “Esquina Buenos Aires”, “Con un Taladro en el corazón” i “Suburbios del alma”. Per un d’aquests treballs va ser nominat pels “Premios Clarín” del 2007. Ha realitzat infinitat de concerts per tota Europa i Argentina. Han col.laborat amb aquesta formación artistes de l’alçada de Miguel Poveda, Martirio, Lidia Borda, Omar Mollo, Leopoldo Federico i Hugo Fattuoruso, entre d’altres.

 

El Quinteto

Marcelo Mercadante tria la formació de Quintet veient la possibilitat de treballar de manera camarística i orquestral, vé a ser una reducción i una selección dels instruments que apareixen a les Orquestres Típiques de Tango (bandoneons, violins, viola, violoncelo, piano i contrabaix), amb la inclusió de la guitarra elèctrica, com ja van fer Salgán i Piazzola.

El Quintet permet utilitzar les diferents seccions dins d’una mateixa obra; es pot passar perfectamente d’un sol piano a un passatge on sona la corda (baix, violí i guitarra) d’aquí quedar el bandoneón sol amb la guitarra, rememorant els típics duets de tangos, fins arribar a un tutti, on el Quintet, si està ben tractat, disposa d’un poder sonor important, però no per això es torna menys àgil. Per una altra banda, cada un dels músics del Quintet, per ser únic en el seu instrument, es converteix en solista.

“Las posibilidades tímbricas i musicales de esta formación no están agotadas, en la actualidat, mi música suena en Quinteto” comenta Mercadante.

 

 

Arranjaments i interpretació

 

Marcelo Mercadante realitza arranjaments de tangos que pertanyen a determinats autors que són emblema de caràcter interpretatiu. Segons Marcelo Mercadante “para hacer tango hay que conocerlo lo más a fondo posible, en sus diferentes facetas, para intentar mostrar diferentes estilos que, no solo me gustan, sino me parecen sustanciales dentro del Tango”.

 

Astor Piazzola

 

Compositor ineludible en el camí recorregut pel tango fins ara, la part més important de la seva obra la va escriure per la formación de Quinteto. Marcelo Mercadante pretén interpretar a Piazzola, “elegí tocar estas obras tal cual las concibió el autor y sacar afuera todo el poder interpretativo del Quinteto Porteño”.

 

Música propia

 

Marcelo Mercadante dóna una importància primordial a la creació pròpia. Segons la seva opinió “una música para que esté viva hay que hacerla”.

Per això, Mercadante revisa i arranja aquesta música, la interpreta, fins a conèixer-la en profunditat. Però fer-la és també compondre-la i a Marcelo Mercadante li interessa fer i composar Tango i, inclús, apunta cap a altres músiques del Río de la Plata com el Candombe.

“Creo que la música está ahí, como el diamante en el carbón, però el hecho de hacerla, componerla abarca toda una conjunción de acciones y hechos, esa es la síntesis que busco con este grupo” conclou Mercadante.

 
 
accés associacions
usuari:    clau:

 

avisos legals| disseny web disseny web
Xarxa de Músiques de Catalunya Joventuts Musicals de Catalunya