L'ESCOLA DE MÚSICA DE SANT PERE DE RIBES > EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR

EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR

 

PRESENTACIÓ


L’ESCOLA DE MÚSICA de Sant Pere de Ribes  compta amb la gestió de joventuts Musicals de Sant Pere de Ribes  i un pla d’estudis  propi que prioritza la pràctica de l’instrument a totes les assignatures, no només a la pròpia classe d’instrument. A més, es parteix d’aquell repertori que interessa i agrada a l’alumne, sense imposicions de cap mena però sempre amb l’orientació i criteri dels professors.

 

A L’ESCOLA DE MÚSICA de Sant Pere de Ribes oferim una formació musical completa i que contempla tots els aspectes generals de la música, de la mateixa manera que un nen que practica un esport, com per exemple el futbol , encara que sigui porter, no només entrena com a porter. Per això, hem adaptat el Projecte Educatiu de forma que els estudiants puguin cursar els estudis musicals d’una forma integral i atractiva. I tot això al seu ritme, i, en funció de de les seves necessitats.

 


PROGRAMA EDUCATIU


L’eix del programa educatiu de L’ESCOLA DE MÚSICA de Sant Pere de Ribes es caracteritza per la tasca de difusió musical més enllà de les seves aules, organitzant activitats tals com audicions, intercanvis, trobades, sortides,  etc. on els alumnes poden mostrar i compartir el seu treball des de el primer moment.

 

També s'oferirà sempre la possibilitat, si a l'alumne/a li interessa, de preparar els exàmens oficials per accedir als estudis reglats al conservatori.

 

 

SENSIBILITZACIÓ MUSICAL (dels 3 als 6 anys)

 

Està científicament demostrat que l'estimulació musical ajuda als nens a desenvolupar tant les seves capacitats físiques com les intel·lectuals. És per això que, com a pedagogs musicals, creiem fermament en els beneficis que té l'educació musical i estem convençuts que l'apropament a la música des de les primeres edats afavoreix la capacitat de concentració i potencia la memòria i la creativitat. És per això que la nostra proposta de sensibilització està pensada com una formació musical des del principi, contribuint a un creixement coherent i harmònic dels vostres fills.

 

L'objectiu principal és que els infants comencin a familiaritzar-se amb la música i, al final del cicle hagin adquirit els coneixemens necessaris per a poder interpretar una partitura senzilla ja que, en acabar els tres cursos de Sensibilització, el següent pas en el programa pedagògic de l'escola és iniciar-se amb l'instrument i serà quan es trobaràn, per primera vegada, una partitura. És per això que durant aquest tres cursos també es fa la presentació de tots els intruments que l'escola ofereix per tal de que els nens, en finalitzar aquest període, tinguin una idea clara de quin instrument els crida l'antenció i puguin triar amb coneixement de causa.

 

Proposem un aprenentatge absolutament sensorial i significatiu que pretén, des del coneixement perceptual (metodologies Willems, Dalcroze, etc. de coneixement del cos i el moviment, la veu, la dansa, els instruments Orff...), arribar a un coneixement conceptual (qualitats del so, elements de llenguatge musical com les notes i els ritmes, formes musicals...).

 

La manera de treballar-ho és molt vivencial, es tracta que adquireixin els conceptes a través de diferents activitats que per a ells suposen jocs, perquè, alhora, gaudeixin de la música i puguin cantar, portar el ritme i la pulsació i desenvolupar l’oïda interna, tot de forma natural i lúdica.

 

La idea és finalitzar els tres cursos de Sensibilització havent aprés les bases del llenguatge musical canalitzant l’energia vital i sempre potenciant l'espontaneïtat, la curiositat i la vitalitat que es té en aquesta edat i, a més, tenir una idea clara de quin instrument voldrien tocar.

 

 

CLASSES D’INSTRUMENT INDIVIDUAL


Les classes individuals permeten una relació més estreta entre alumne i professor, així com, una atenció més personalitzada. Podent adaptar en tot moment el treball a les necessitats de l’alumne i reforçant aquells aspectes, tècnics o interpretatius, que més li costen i deixant més llibertat en aquells en que té més facilitat.

 

A la classe individual és treballen les obres que s’hauran de tocar després a classe de conjunt, d’aquesta manera l’alumne se sent més segur quan ha de tocar juntament amb els seus companys i pot utilitzar tota la seva atenció en conjuntar -se i fer una millor interpretació col·lectiva sense estar pendent dels aspectes tècnics que ja s’han treballat a la classe individual.

 

També és un bon moment per treballar la dinàmica d’estudi ja que, per norma general, l’alumne ha de practicar tot sol a casa.

 

 

CLASSES D’INSTRUMENT COL·LECTIU


Les classes de conjunt no han de substituir obligatòriament la classe d’instrument individual, encara que a L’ESCOLA DE MÚSICA de Sant Pere de Ribes, oferim l’opció de la classe d’instrument col·lectiva per a tots aquelles famílies que ho prefereixin, ja sigui per motius econòmics, de falta de temps o simplement perquè prefereixin un aprenentatge musical col·lectiu.

 

 

CLASSES DE CONJUNT ISTRUMENTAL


A L’ESCOLA DE MUSICA de Sant Pere de Ribes, donem molta importància a les classes de conjunt perquè:

 

Les classes de conjunt  permeten a l’alumne gaudir de la música de forma col·lectiva des del primer moment,  ja que des de l’inici forma part d’un grup amb les mateixes inquietuds artístiques i d’aprenentatge. Aquestes classes no se centren només en els aspectes tècnics de l’instrument sinó que des del primer moment s’integren tots els aspectes de la música, fins i tot la creació a través de petites improvisacions que fan augmentar l’autoestima dels alumnes ja que veuen que són capaços de crear petites obres musicals d’una manera senzilla i natural.

 

Els alumnes, igual que un nen quan comença a parlar, aprenen per imitació,  imitant el professor com els altres companys i,  poc a poc, son capaços de memoritzar petits patrons rítmics i/o melòdics que  els permetrà d’interpretar petites melodies i/o cançons ja conegudes.

 

Des de el primer moment seran capaços de tocar sons i ritmes, que ens permetran inventar petits patrons que poden servir com a melodia, baix, acompanyament, etc. d’una peça creada en conjunt a través de les petites aportacions de cada integrant del grup. Les diferents aportacions dels  membres del grup, ja siguin conscients o inconscients, permeten un aprenentatge més ric en matisos.

 

El fet de tocar en conjunt des d’un primer moment ens obliga a tenir més precisió rítmica i de pulsació així com aprendre a escoltar-nos i escoltar el que toquen els nostres companys de conjunt, com estar pendent de les indicacions del director, en cas que n’hi hagi, o d’un altre company, per tal d’agafar el rol que ens pertoca en cada moment, (solista, acompanyant...) havent de tocar no tant sols més fort o més fluix sinó amb més o menys presència.

 

El repertori que s’utilitza és el més proper a l’edat i els gustos dels alumnes, clàssic, modern, cançons de moda, repertori popular... El que ells triïn, sempre amb l’orientació del professor.


Tot i que dins d’un conjunt és molt fàcil que hi hagi diferents gustos artístics, el repertori ha de ser variat per tal que tots els integrants se sentin identificats amb alguna de les obres que s’interpreten. Aquesta varietat d’estils permet treballar diferents maneres d’interpretació.

 

Les classes de grup permeten als alumnes gaudir de classes més llargues sense tenir un desgast físic, i sobretot mental, tant gran com en la classe individual, ja que és redueix la pressió que sent l’alumne de “responsabilitat”. I també s’enriqueix de les explicacions i/o correccions que el professor fa als altres membres del grup, fent que pugui estar més estones setmanals tocant el seu instrument.

 

 

ASSIGNATURES TEÒRIQUES


A L’ESCOLA DE MÚSICA de Sant Pere de Ribes creiem que l’aprenentatge musical ha de seguir la línia natural del desenvolupament i aprenentatge, de la mateixa manera que quan som petits aprenem a parlar, dibuixar, caminar, etc.  per imitació. És per això que creiem fermament que l’aprenentatge musical ha de seguir aquesta línia lògica d’aprenentatge.


I en la mateixa línia, igual que aprenem a llegir un cop ja hem aprés a parlar i som capaços de formar frases correctament,  la lectura musical s’introdueix un cop l’alumne ha començat a tocar i expressar-se musicalment, deixant les assignatures teòriques per més endavant de la mateixa manera que l’aprenentatge dels verbs, pronoms etc. i l’anàlisi d’oracions és fa un cop ja és domina l’escriptura.

EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR
 
Altres imatges de l'apartat: EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR EL PROJECTE PEDAGÒGIC L'EMSPR
 
 
 
 
accés associacions
usuari:    clau:

 

avisos legals| disseny web disseny web
Xarxa de Músiques de Catalunya Joventuts Musicals de Catalunya